Shinzo Abe. foto Agensi

TOKYO – Para pendakwaraya sedang memproses pertuduhan terhadap setiausaha Shinzo Abe kerana gagal melaporkan penggunaan dana politik sebanyak 40 juta yen (AS$ 382,848), lapor akhbar Yomiuri.

Abe kini jadi perhatian setelah sumber mendakwa pejabat bekas perdana menteri itu membantu menanggung kos majlis makan malam untuk penyokong.

Perbuatan itu kemungkinan melanggar undang-undang dana yang bertentangan, yang dinafikan oleh Abe di Parlimen tahun lalu.

Skandal itu mengancam kedudukan Perdana Menteri Yoshihide Suga, yang merupakan individu kanan dan mempertahankan Abe di Parlimen.

Setiausaha Abe disebut memaklumkan kepada penyiasat ​​bahawa pendapatan dan perbelanjaan “seharusnya dimasukkan dalam laporan pendanaan politik” dan amalan itu tidak dibuat, menurut laporan Yomiuri.

Pejabat Abe belum mengulas mengenai isu ini.

Pendakwa sedang mendapatkan bukti terhadap kegagalan melaporkan penjualan tiket bernilai 14 juta yen dalam lima tahun sebagai pendapatan dan perbelanjaan serta tambahan lapan juta yen yang dibayar oleh pejabat Abe untuk menanggung acara tersebut, lapor media itu.

Abe berulang kali mengatakan di Parlimen bahawa “tidak ada hasil atau perbelanjaan yang harus dimasukkan dalam laporan pendanaan politik,” dan menafikan pejabatnya telah menutup jurang antara penjualan tiket dan pembiayaan parti. – MalaysiaGazette