Diskriminasi kaum berlaku apabila tidak memahami prinsip ketiga, keempat dan kelima Rukun Negara dan menggunakan Perlembagaan Persekutuan hanya untuk agenda peribadi atau politik sendiri.- Gambar hiasan.

CADANGAN Datuk Nazir Razak membuat perundingan nasional baru bagi membincangkan hala tuju ekonomi, politik dan sosial untuk negara adalah sesuatu yang baik. Bagaimanapun, saya percaya kita harus menggunakan kontrak sosial kemerdekaan yang asal sebagai titik permulaan.

Dia selanjutnya meminta penubuhan Majlis Perundingan Nasional (NCC) untuk menyatukan para pemimpin dalam bidang masing-masing untuk membuat hala tuju baru untuk negara. Sekali lagi, saya setuju kecuali untuk menekankan bahawa “pemimpin” haruslah datang dari kalangan mereka yang memimpin organisasi yang mewakili pelbagai etnik, budaya, agama dan gender, bukan datang daripada para akademik”. – Kua Kia Soong aktivis sosial

Saya, selaku Ketua Penerangan Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) bersetuju dengan idea Nazir Razak, untuk mengadakan perundingan nasional baru mengenai hala tuju baharu ekonomi, politik dan sosial bangsa serta membawa pakar bidang (dengan gabungan kedua-dua ahli akademik dan juga pakar setiap bidang) dalam bidang masing-masing untuk mengukir jalan baru untuk pembangunan negara.

Tetapi, kami sama sekali tidak setuju untuk mengikuti kontrak sosial yang asal kerana Perlembagaan Persekutuan pada masa ini mencukupi untuk melaksanakan semua undang-undang.

Persoalannya, mengapa sekarang Kia Soong meminta untuk mengikuti kontrak sosial yang asal? Tidakkah dia faham, bahawa Perlembagaan Persekutuan sekarang adalah “Undang- undang utama negara” yang telah kita ikuti selepas kemerdekaan dan semua tindakan undang-undang lain mengikut Perlembagaan Persekutuan?

Berikut adalah jawapan untuk tajuk utama yang telah dikemukakan oleh Kia Soong:

  1. a) Dasar Ekonomi Baru (DEB) Pasca-13 Mei merupakan suatu peristiwa yang terpaksa diterima.

Memang benar, Dasar Ekonomi Baru adalah suatu perkara yang terpaksa diterima kerana pembahagian kek ekonomi tidak adil ketika itu dan ianya sebagai satu tindakan pembetulan, namun hingga hari ini seperti mana yang kita tahu, kaum Bumiputera belum mencapai yang diperlukan walaupun hak mereka telah ditetapkan dalam artikel 153 (8A).

Pada masa ini, 72 peratus kaum Bumiputra berada dalam kategori B40. Bercakap mengenai industri, kaum Bumiputera berada dalam industri bernilai tambah paling rendah. Oleh itu, dalam keadaan ini, siapa yang mendapat faedah daripada dasar terpaksa terima ini?

Dari segi pendidikan, mengapa Kia Soong hanya menumpukan perhatian pada UiTM? Sedangkan, terdapat institusi lain yang boleh dimasuki oleh kaum lain seperti Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan banyak lagi universiti awam dan universiti swasta yang muncul.

Sebenarnya, berapa nisbah populasi setiap kaum untuk mengikuti pengajian pendidikan tinggi yang dirujuk oleh Kia Soong? Pada ketika ini, jumlah penduduk Bumiputera dianggarkan 63 peratus dari keseluruhan populasi negara ini.

Sekarang kita berbicara mengenai institusi pendidikan swasta seperti UNITAR, mereka mengenakan pelbagai peraturan ketat untuk kaum Bumiputera menyambung pengajian. Salah satu adalah bayaran yuran yang mahal itu menjadikan kaum Bumiputera lebih sukar melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi.

Dari segi pinjaman pengajian pula, ketika PTPTN membenarkan pinjaman pengajian ditukar menjadi biasiswa, tiba-tiba terdapat lonjakan peningkatan pelajar yang lulus dari universiti swasta. Kaum Bumiputera tidak menikmati apa-apa faedah kerana mereka tidak boleh memasuki universiti swasta, namun hak-hak Bumiputera sedang dipersoalkan.

b) Rukun Negara mesti inklusif

“Bukan hanya itu, pandangan dari perwakilan organisasi dari semua etnik masyarakat tidak mencukupi atau dipertimbangkan”. – Kia Soong.

“Dasar Kebudayaan Nasional” yang tidak bernasib baik pada tahun 1971, yang juga memasukkan sejumlah besar akademik bukan Melayu, tidak pernah diterima oleh semua etnik di negara ini hingga sekarang”. – Kia Soong.

Tidak ada perkara seperti Dasar Kebudayaan Nasional yang tidak bernasib baik, ini kerana Rukun Negara dilaksanakan secara holistik. Hanya hati yang busuk dan tidak tahu hak warganegara yang mempertikaikan perkara termaktub di bawah Rukun Negara. Dalam hal ini,  memetik dari artikel Kia Soong;

“Kita melihat prinsip pertama Rukun Negara itu sendiri – kepercayaan kepada Tuhan – kita menyedari bahawa itu bukan sahaja bertentangan dengan prinsip sekular perlembagaan Malaysia, tetapi juga mengecualikan semua orang Malaysia yang jangan percaya kepada Tuhan yang monoteistik.”

Berdasarkan prinsip kepercayaan kepada tuhan, Kia Soong gagal melihat perkataan “kepercayaan”. Bagi seseorang yang tidak percaya kepada Tuhan, seorang warganegara masih perlu “percaya bahawa tidak ada tuhan”, tetapi itu tidak bermaksud bahawa mereka tercicir dari prinsip Rukun Negara pertama.

Kami (Putra) menyatakan, dalam Perlembagaan Persekutuan di bawah Perkara 3 (1) yang menyatakan bahawa Islam adalah agama Persekutuan; tetapi agama lain boleh diamalkan dengan aman dan harmoni di mana-mana bahagian Persekutuan. Oleh itu, tidak ada perkara seperti orang Malaysia yang tidak percaya kepada Tuhan yang monoteistik tercicir kerana ianya telah dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan.

c) Tindakan afirmatif berdasarkan keperluan bukan bangsa

“Lebih berbahaya adalah kesan diskriminasi kaum yang meluas ini menjejaskan hubungan etnik di negara ini. Perpaduan hanya dapat dipromosikan melalui kebijakan tindakan afirmatif berdasarkan keperluan, sektor, atau kelas, dan bukannya berdasarkan kaum”. – Kia Soong

Tidak ada diskriminasi kaum yang meluas. Ini adalah kerana pada masa ini, semua kaum dibenarkan untuk mengejar kek ekonomi mereka sendiri. Diskriminasi kaum ini hanya berlaku apabila tidak memahami prinsip ketiga, keempat dan kelima Rukun Negara dan menggunakan Perlembagaan Persekutuan hanya untuk agenda peribadi atau politik sendiri.

Bercakap mengenai mempromosikan perpaduan melalui dasar tindakan afirmatif berdasarkan keperluan, sektor atau kelas yang tidak berasaskan kaum, ada banyak majikan di luar sana yang menggunakan “Mandarin Speaking only” sebagai syarat pekerjaan.

Ini adalah langkah betul untuk dilakukan sekiranya syarikat itu berurusan dengan syarikat berpangkalan di China yang memerlukan komunikasi dalam bahasa Mandarin. Pekerjaan seperti jurujual kereta kepada warga tempatan tidak memerlukan fasih bertutur dalam bahasa Mandarin, tetapi masih ada majikan yang meletakkan bahasa Mandarin sebagai prasyarat untuk memasuki pekerjaan tersebut.

Sebagai rumusan semua point yang telah dikemukakan oleh Kia Soong itu, tidak ada satu fakta dalam tulisan beliau mengenai membangun negara dari segi politik, pendidikan dan sosial, melainkan apa yang dia ajukan dan dipersoalkan adalah mengenai hak Bumiputera di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Oleh itu, salah satu prinsip Parti Putra adalah melindungi dan menegakkan Hak Khas Bumiputera dan semua yang berkaitan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Sebagai jalan penyelesaian, kita masih dapat mewujudkan Majlis Perundingan Nasional (NCC), dengan fokus membina jalan ekonomi, politik dan sosial untuk negara yang lebih baik tanpa menyentuh hak-hak kaum lain yang dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan. – MalaysiaGazette

Ashraf Rosli

Ashraf Rosli adalah Ketua Penerangan Parti Putra Malaysia

 

1 Komen

  1. Sejak keunikan DEB di kadar minority 30% peratus terhad untuk ekonomi majoriti pribumi Melayu adalah sangat rendah lagi memalukan di kacamata antarabangsa yang menjadi ancaman terhadap hak perlembagaan keistimewaan Melayu tetapi tiada darurat pun.
    Bandingkan pula dengan negara-negara kecil lebih makmur lagi stabil terutamanya Qatar, UAE, Kuwait, dan baru-baru ini Dominican Republic ratifikasi ICERD sambil enggan ikhtiraf warga asing tinggal lama sehingga cucu-cicit sebagai warga tempatan demi berjaya menjamin hak keistimewaan pribumi mereka, kan?

Comments are closed.