Shahrir Samad

KUALA LUMPUR – Hendak bubar Dewan Undangan Negeri (DUN) bukan semudah dengan ‘tekan butang; sahaja, kata Tan Sri Shahrir Samad.

Ia ada prosesnya kerana Malaysia dan negeri-negeri ada perlembagaan masing-masing.

Tambahan pula, Yang di-Pertuan Agong, Raja-raja Pemerintah dan ketua-ketua negeri yang juga ada peranan dan tanggungjawab berperlembagaan.

”Tak semudah dengan ‘tekan butang’ sahaja,” katanya dalam kenyataan di Facebook.

Veteran UMNO itu mengulas kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berkata, jika beliau ‘tekan semua butang’, Kerajaan Negeri Johor akan jatuh.

Kenyataan itu dibuat oleh Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) selepas beliau dicabar oleh Shahrir untuk menarik sokongan kepada Menteri Besar Johor, Datuk Hasni Mohammad.

Shahrir membuat cabaran itu selepas Muhyiddin dalam ucapannya di Melaka mendakwa UMNO sebagai parti yang mengutamakan kepentingan sendiri berbanding rakyat semasa pandemik Covid-19 apabila merujuk rampasan kuasa di Perak pada Disember 2020, di peringkat persekutuan pada Ogos dan krisis Melaka bulan lalu sehingga menyebabkan pilihan raya negeri.

Artikel berkaitan: Shahrir jangan cabar saya tarik sokongan – Muhyiddin

Kalau fikirkan Bersatu, Kerajaan Negeri Johor boleh jatuh – Muhyiddin

Maki Shahrir bodoh, Isham anggap Muhyiddin ‘koyak rabak’

Muhyiddin jangan main ugut, ia memalukan – Noor Hariri

“Kalau saya hanya mengambil berat tentang parti saya, di negeri Johor, PPBM ada 14 kerusi, UMNO dan MIC ada 15 kerusi, keseluruhannya 29 kerusi. PH ada 27 kerusi. Jadi majoriti dua kerusi sahaja.

“Jika saya berniat jahat dan hanya mencari kepentingan politik, saya boleh melakukan perkara yang sama untuk negeri Johor hanya dengan mengeluarkan dua Adun dan menyebabkan kerajaan Johor sekarang tumbang.

“Tetapi saya tidak mahu bertindak bodoh dan berniat tidak baik untuk menimbulkan masalah yang sama di Johor. Bukan kerana ia negeri saya tetapi untuk memelihara kebajikan dan kepentingan rakyat,” tambah Muhyiddin.

Kenyataan Muhyiddin itu dijawab oleh Shahrir: “Sebelum ke situ, soalnya mengapa pemimpin UMNO yang jadi MB Johor sekarang ni? Jawapannya mudah.

”Kerana sudah dua pemimpin PPBM yang pegang jawatan itu sebelum terpaksa dilantik Dato Hasni sebagai MB. Iaitu MB Johor ke-3 selepas PRU14.
Kalau ada yang layak dalam kalangan ADUN PPBM, tentu tidak terlepas jawatan itu kepada UMNO/BN.

”Nak tarik sokongan supaya ada juga PRN Johor? Silalah. UMNO Johor tetap bersedia. Kami tetap menghormati mandat rakyat,” tulis Shahrir.

Dalam kenyataan terbaharu itu, Shahrir turut menjawab persoalan Muhyiddin berhubung persoalan ‘saya jatuh, UMNO tidak sokong’ pun ada kaitannya dengan konsep asas kepada amalan demokrasi negara iaitu Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan.

”Itu, kalau kita masih boleh ingat,” ujar Shahrir. – MalaysiaGazette