Nik Nazmi Nik Ahmad

KUALA LUMPUR – Penyertaan semula Rafizi Ramli dalam politik dan pencalonan sebagai Timbalan Presiden pada pemilihan kali ini mampu memberikan gandingan yang terbaik kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Calon Naib Presiden, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata gandingan Anwar dan Rafizi mampu untuk menguatkan parti dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 (PRU15), kelak.

“Saya yakin gandingan Anwar Ibrahim sebagai Presiden dan Rafizi Ramli sebagai Timbalan Presiden diperlukan bagi membolehkan parti bangkit semula.

“Mereka seringkali mengingatkan kita: “Yakini rakyat” atau “trust the wisdom of the people,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, bekas Ahli Parlimen Pandan itu menamakan antaranya Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Aminuddin Haron, yang akan bertanding jawatan Naib Presiden PKR sebagai barisan calon dalam ‘pasukannya’.

Turut dinamakan, Ahli Parlimen Setiawangsa, Nik Nazmi, Ahli Parlimen Tanjung Malim, Chang Lih Kang serta bekas Ahli Parlimen Kapar, G Manivannan.

Sementara itubekas Ketua Wanita PKR Selangor, Rodziah Ismail dan bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pulau Pinang, Fahmi Zainol masing-masing akan bertanding jawatan Ketua Wanita PKR dan Ketua AMK.

Dalam pada itu, Nik Nazmi menggesa agar semua calon pada pemilihan kali ini fokus kepada kemenangan PKR pada PRU15 akan datang dan tidak menunjukkan perasaan gila kuasa.

“Saya yakin semua calon akan menggunakan ruang ini untuk mengutarakan hujah pendekatan bagi kemenangan PKR bukan untuk mendapat kuasa semata-mata.

“Saya percaya mandat dan kuasa diperlukan untuk melaksanakan agenda reformasi di dalam parti,” katanya lagi.

Pemilihan PKR kali ini menyaksikan pertembungan 18 calon bagi kerusi Naib Presiden sementara jawatan Timbalan Presiden pula direbut Rafizi dan Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.

Jawatan Presiden pula menyaksikan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengekalkan kedudukannya apabila tiada calon lain yang mencabar beliau bagi sesi 2022 hingga 2025.

Untuk rekod, Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) PKR sebelum ini memaklumkan senarai penuh calon-calon bertanding pada pemilihan PKR akan dipamerkan pada 19 April ini, dengan pengundiannya yang dijalankan sepenuhnya secara atas talian, berlangsung pada 13 Mei hingga 20 Mei depan. – MalaysiaGazette