PacWest Bancorp

NEW YORK – Kajian mengenai kerapuhan sistem perbankan Amerika Syarikat (AS) mendapati 186 lagi bank berisiko gagal walaupun hanya separuh daripada pendeposit yang tidak diinsuranskan memutuskan untuk mengeluarkan dana mereka, lapor USA Today.

“Dengan kegagalan tiga bank serantau sejak Mac, dan satu lagi dalam keadaan terumbang-ambing di ambang, adakah Amerika tidak lama lagi akan melihat ‘limpahan’ kegagalan bank?” soal laporan itu.

Bloomberg melaporkan PacWest Bancorp yang berpangkalan di San Francisco sedang mempertimbangkan penjualan, dengan nilainya turun dengan margin yang besar.

Minggu lalu, First Republic Bank menjadi bank ketiga yang runtuh, kegagalan bank kedua terbesar dalam sejarah AS selepas Washington Mutual, yang musnah pada 2008 di tengah-tengah krisis kewangan.

Silicon Valley Bank dan Signature Bank gulung tikar pada bulan Mac.

“Bank serantau gagal kerana kenaikan kadar faedah yang agresif oleh Rizab Persekutuan untuk mengurangkan inflasi hingga menghakis nilai aset bank seperti bon kerajaan dan sekuriti bersandarkan gadai janji,” kata laporan itu.

Rizab Persekutuan menaikkan kadar faedah sebanyak satu perempat daripada mata peratusan pada hari Rabu dalam langkah ke-10 berturut-turut dalam usaha menentang inflasi yang pesat.

Kebanyakan bon membayar kadar faedah tetap yang menarik apabila kadar faedah jatuh, meningkatkan permintaan dan harga bon, menurut laporan itu.

Sebaliknya, jika kadar faedah meningkat, pelabur tidak lagi akan memilih kadar faedah tetap yang lebih rendah yang dibayar oleh bon, sekali gus menurunkan harganya.

Banyak bank meningkatkan pegangan bon mereka semasa pandemik, apabila deposit banyak tetapi permintaan dan hasil pinjaman lemah.

Bagi kebanyakan bank, kerugian yang tidak direalisasi ini akan kekal di atas kertas.

Tetapi yang lain mungkin menghadapi kerugian sebenar jika terpaksa menjual sekuriti untuk kecairan atau sebab lain, menurut Federal Reserve Bank of St. Louis.

“Penurunan nilai aset bank baru-baru ini dengan sangat ketara meningkatkan kerapuhan sistem perbankan AS. kepada penyimpan yang tidak diinsuranskan,” tulis ahli ekonomi dalam makalah yang diterbitkan di Rangkaian Penyelidikan Sains Sosial.

Pengeluaran besar-besaran di bank-bank ini boleh menimbulkan risiko kepada pendeposit yang diinsuranskan – mereka yang mempunyai AS$250,000 atau kurang dalam bank – apabila dana insurans deposit Perbadanan Insurans Deposit Persekutuan (FDIC) mula mengalami kerugian, tulis pakar ekonomi.

Sudah tentu, senario ini akan berlaku hanya jika kerajaan tidak melakukan apa-apa.

“Jadi, kami berpandangan bank-bank ini sudah tentu mempunyai potensi risiko pengeluaran besar-besaran, tiada campur tangan kerajaan lain atau permodalan semula,” menurut ahli ekonomi. – Agensi