P. Ramasamy

GEORGE TOWN – Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang, P. Ramasamy menyangkal dakwaan parti itu berdepan dilema seperti MCA, Gerakan serta MIC yang perlu tunduk kepada keadaan sosial politik bagi memihak kepentingan majoriti Melayu.

Sebaliknya, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Perai itu menegaskan perspektif relatif, hubungan DAP dengan Kerajaan Perpaduan tidak semestinya hubungan berat sebelah seperti kes antara MCA dan MIC dengan UMNO.

Jelas beliau, antara faktor gambaran itu tidak tepat termasuk DAP mempunyai 40 kerusi parlimen di Parlimen iaitu blok terbesar yang menyokong kerajaan perpaduan.

“Pengalaman politik MCA dan MIC yang tunduk kepada UMNO tidak boleh dijadikan contoh untuk mengatakan bahawa DAP mungkin mengikut laluan yang sama.

“Memang benar bahawa MCA dan MIC yang pernah menjadi juara politik kaum Cina dan India secara beransur-ansur menjadi tidak berkesan akibat ketundukan mereka kepada UMNO dalam Barisan Nasional (BN).

“Pada masa ini, DAP telah berada dalam kerajaan persekutuan kira-kira lapan bulan dan menerusi gabungan Kerajaan Perpaduan tidak semestinya mempamerkan penguasaan satu parti seperti yang berlaku selama bertahun-tahun dalam pemerintahan BN di bawah agenda politik UMNO,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Kata Ramasamy, Kerajaan Perpaduan yang ditubuhkan dengan gabungan pelbagai parti menunjukkan kewujudan pluraliti kepentingan politik.

“Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin Perdana Menteri tetapi PKR tidak menikmati peranan yang sangat baik semasa zaman kegemilangan BN. Malah, parti itu mempunyai kerusi parlimen yang kurang berbanding DAP.

“Dalam erti kata lain, tidak ada satu pun parti Melayu yang mendominasi Kerajaan Perpaduan ketika ini. Ini sahaja menunjukkan bahawa terdapat kepentingan bagi kemajmukan dalam Kerajaan Perpaduan berpusatkan kepentingan Melayu.

“Walau bagaimanapun, ketiadaan parti Melayu yang dominan tidak bermakna konsep penguasaan Melayu telah berkurangan dengan ketara,” katanya.

Tambah Ramasamy, Kerajaan perpaduan masih berpusatkan kepentingan Melayu tetapi terdapat ruang yang mencukupi untuk mengutarakan hak perlembagaan orang bukan Melayu.

Katanya, pendekatan inklusif Anwar berbeza dengan pendekatan eksklusif perkauman Perdana Menteri terdahulu terutamanya Tun Dr. Mahathir Mohammad.

“Sudah pasti hubungan antara DAP dan Kerajaan Perpaduan sekarang jauh berbeza dengan kedudukan MCA semasa BN memerintah.

“Tiada bukti DAP tunduk kepada parti politik Melayu lain seperti kes MCA terlalu bergantung kepada UMNO dalam BN.

“Ini mungkin sebab Mahathir tidak henti-henti menyerang Anwar kerana dia tidak melakukan secukupnya untuk orang Melayu, membenarkan orang Cina mentakrifkan semula Perlembagaan dan bahkan mengeluarkan Proklamasi Melayu untuk menggugat kerajaan sekarang supaya tidak bercakap tentang kerjasama politik antara Mahathir dan pemimpin PN,” katanya.

Terdahulu wujud dakwaan mengatakan bahawa agak mustahil bagi bekas parti pembangkang yang menyertai kerajaan tidak mempunyai pilihan selain tunduk kepada keadaan sosial politik yang memihak kepada kepentingan majoriti Melayu. – MalaysiaGazette