Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Momentum pertumbuhan Malaysia dijangka dikekalkan tahun ini oleh permintaan domestik yang berdaya tahan dan pemulihan pelancongan yang lebih kukuh di tengah-tengah kelembapan global.

Prestasi ini dipacu oleh pemulihan ekonomi yang sangat kukuh tahun lepas, selain kadar inflasi telah menjadi sederhana tetapi kekal tinggi.

Namun, pelbagai pihak berkuasa digalakkan untuk meneruskan usaha membendung tekanan inflasi, meningkatkan rizab asing, memulihkan ruang fiskal jangka sederhana, dan mempercepatkan pembaharuan struktur bagi mengukuhkan lagi daya tahan ekonomi bagi menghadapi cabaran masa depan.

Kesimpulan ini diketengahkan dalam Laporan Perundingan Tahunan 2023 mengenai Malaysia yang diterbitkan oleh Pejabat Penyelidikan Makroekonomi ASEAN+3 (AMRO).

Laporan itu berdasarkan Lawatan Perundingan Tahunan AMRO ke Malaysia pada Mei 2023, dan data serta maklumat tersedia sehingga 30 Jun 2023.

Menurut laporan itu, ekonomi Malaysia diunjurkan berkembang sederhana sebanyak 4.2 peratus pada 2023 selepas lantunan luar biasa kukuh sebanyak 8.7 peratus tahun lepas, mencerminkan daya tahan yang kuat.

Momentum pertumbuhan kekal teguh, disokong oleh permintaan domestik yang berdaya tahan dan pemulihan pelancongan yang semakin kukuh berikutan pembukaan semula sempadan oleh ekonomi serantau.

Malah keadaan pasaran buruh terus bertambah baik apabila kadar pengangguran telah jatuh ke hampir tahap pra-pandemi dan penyertaan tenaga buruh telah melonjak ke paras tertinggi.

Laporan itu menyebut, inflasi dijangka menurun secara beransur-ansur dalam tempoh terdekat, tetapi akan kekal tinggi.

Normalisasi dasar monetari telah dijalankan pada kadar yang beransur-ansur dan terukur sejak Mei 2022 untuk menjinakkan peningkatan inflasi yang meluas di tengah-tengah pemulihan ekonomi yang kukuh.

Untuk mengurangkan kenaikan kos sara hidup, kerajaan telah mengehadkan kenaikan harga barangan asas terpilih melalui subsidi yang lebih tinggi dan bantuan sosial yang diperluas, yang membawa kepada peningkatan dalam perbelanjaan fiskal pada 2022.

Bajet 2023 yang disemak menunjukkan defisit fiskal yang lebih kecil, sebahagian besarnya. mencerminkan pengurangan subsidi berikutan harga komoditi yang lebih rendah, kata laporan itu.

Dari segi luaran, lebihan perdagangan yang teguh dan aliran masuk pelaburan asing yang memberangsangkan telah mengekalkan kedudukan luaran yang kukuh.

Walau bagaimanapun, keadaan kewangan global yang lebih ketat dan menghindar risiko lebih besar telah menyebabkan kemeruapan yang lebih tinggi dalam ringgit sepanjang tahun 2022 dan separuh pertama 2023.

Menurut laporan itu, sistem perbankan Malaysia kekal kukuh dengan penampan yang mencukupi untuk menahan risiko kredit dan kadar faedah dengan latar belakang ketidaktentuan yang semakin meningkat.

“Risiko kepada unjuran pertumbuhan condong ke bawah dalam tempoh terdekat timbul susulan jangkaan kelembapan yang ketara di Amerika Syarikat (AS) dan kadar pemulihan yang lebih perlahan di China.

Tinjauan inflasi menghadapi risiko meningkat daripada kejutan harga komoditi global dan peralihan kepada subsidi yang disasarkan.

Keadaan kewangan global yang lebih ketat daripada jangkaan boleh mencetuskan aliran keluar modal, yang membawa kepada kos pendanaan domestik lebih tinggi.

Dalam jangka sederhana, ketegangan yang meningkat antara AS dan China boleh membawa kepada keretakan ekonomi global, dengan kesan terhadap perdagangan dan pelaburan Malaysia.

Katanya, dalam jangka panjang, penuaan penduduk, simpanan persaraan yang tidak mencukupi, dan risiko daripada perubahan iklim boleh memburukkan lagi beban fiskal dan menjejaskan potensi ekonomi Malaysia.

Oleh itu, AMRO berkata, dasar monetari mempunyai skop untuk mengetatkan lagi untuk membendung tekanan inflasi di tengah-tengah inflasi teras yang kekal dan jurang keluaran yang positif.

Jelasnya, pendirian dasar monetari yang lebih ketat akan membantu mengukuhkan jangkaan inflasi dengan lebih kukuh sambil mengurangkan risiko ketidakseimbangan kewangan.

“Walaupun fleksibiliti kadar pertukaran harus dikekalkan sebagai penyerap kejutan, campur tangan pertukaran asing harus digunakan dengan bijak untuk menangani turun naik kadar pertukaran yang berlebihan.

“Intervensi sedemikian perlu disokong oleh penampan luaran yang kuat untuk menjadi berkesan.

“Memandangkan penurunan rizab pertukaran asing baru-baru ini, Bank Negara Malaysia (BNM) harus terus membina rizab asing apabila keadaan pasaran mengizinkan,” katanya.

Tambah laporan itu, usaha kerajaan untuk mempercepatkan langkah penyatuan fiskal adalah wajar.

Walau bagaimanapun, mencapai sasaran fiskal jangka sederhana akan mencabar tanpa memperkenalkan pembaharuan cukai yang besar.

Dalam hal ini, cukai jualan dan perkhidmatan (SST) perlu diperluaskan dalam tempoh terdekat sebagai pelopor kepada pengenalan semula cukai barang dan perkhidmatan (GST) pada 2025, pada kadar lebih rendah daripada 6 peratus.

Penggubalan Akta Tanggungjawab Fiskal dan Akta Perolehan Kerajaan adalah penting untuk meningkatkan ketelusan dan menginstitusikan kewangan awam yang kukuh.

Selain itu, peralihan daripada subsidi menyeluruh regresif kepada subsidi yang lebih disasarkan juga diperlukan untuk meningkatkan kecekapan perbelanjaan dan menyediakan ruang fiskal untuk mengukuhkan perlindungan sosial.

Usaha berterusan untuk meneruskan pembaharuan struktur bagi meningkatkan daya saing boleh mengukuhkan daya tahan negara.

Pihak berkuasa digalakkan untuk terus menarik pelaburan langsung asing berkualiti tinggi, mengukuhkan program peningkatan kemahiran dan kemahiran semula tenaga kerja.

Ia selaras dengan usaha bersepadu dalam membina ekonomi digital, menambah baik kecukupan dan liputan perlindungan sosial, dan mempercepatkan pelaksanaan dasar untuk memberi insentif kepada beralih kepada ekonomi rendah karbon, tambah laporan tersebut. – MalaysiaGazette