Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

KUALA LUMPUR – Pemilik Johor Darul Ta’zim (JDT),  Tunku Ismail Sultan Ibrahim mengesahkan akan menyambung kontrak penyerang prolifik, Bergson da Silva susulan prestasi konsisten yang diberikan oleh penyerang itu untuk Harimau Selatan sejak musim 2021.

Beliau yang juga Tunku Mahkota Johor (TMJ) berkata, selain Bergson, sebilangan besar pemain musim ini juga akan terus menyarung jersi Harimau Selatan pada musim depan.

“Sudah tentu kontrak Bergson akan disambung dan kekal bersama JDT musim 2024 serta kebanyakan pemain turut kekal bersama pasukan JDT. Cuma ada beberapa pemain yang kita akan ganti (improve) untuk skuad depth JDT musim depan,” kata TMJ memetik wawancara bersama Astro Arena.

Pemain Johor Darul Ta’zim (JDT) Bergson Gustavo (dua,kanan) berebut bola dengan pemain Perak FC pada perlawanan separuh akhir pertama Piala Malaysia 2023 di Stadium Perak. Foto ABDULLAH YUSOF, 19 OKTOBER 2023

Lanjutan kontrak bekas pemain Fortaleza itu bersama juara bertahan Liga Super 10 musim berturut-turut tersebut secara tidak langsung menjawab spekulasi mendakwa pemain kelahiran Brazil itu bakal meninggalkan Harimau Selatan.

Sebelum ini, Bergson dikatakan akan berhijrah ke kelab Emiriah Arab Bersatu (UAE), Sharjah FC dan JDT dikatakan akan memperolah keuntungan besar berikutan harga yang dikaitkan dengan nilai pemain tersebut ialah RM5.5 juta.

Dalam perkembangan berbeza, Tunku Ismail juga mengesahkan akan membawa masuk lima tonggak baharu bagi memantapkan skuad Harimau Selatan bagi saingan musim depan, sekali gus menambah baik beberapa posisi.

“Saya sudah ada perancangan bagi musim 2024. Sebagai contoh, kami melihat ada beberapa posisi yang kami (JDT) perlu perbaiki. Kami sudah pun sedia maklum mengenai pemain-pemain yang kami inginkan pada musim depan.

“Sekarang ini persiapan sekitar 85 hingga 90 peratus. Saya akan pastikan persiapan pasukan selesai menjelang akhir tahun ini,” tambah beliau. – MalaysiaGazette