Seorang kanak-kanak Palestin menangis menunggu bantuan makana.-Foto media sosial

NEW YORK – Afrika Selatan sekali lagi menyeret Israel ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) berikutan peningkatan kematian akibat kebuluran di Gaza.

Afrika Selatan telah meminta ICJ untuk mengarahkan langkah kecemasan tambahan terhadap Israel berikutan tindakan negara zionis itu terus menyekat bantuan makanan dan meneruskan serangan di Gaza hingga menyebabkan kebuluran berlaku.

“Keterukan melampau situasi yang dihadapi lelaki, wanita, kanak-kanak dan bayi Palestin, dan risiko kehidupan rakyat Palestin di Gaza … yang dihadapi akibat kempen genosid Israel menuntut tindakan selanjutnya oleh mahkamah,” kata Afrika Selatan dalam permohonannya.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada hari Rabu, presidensi Afrika Selatan memberi amaran bahawa penduduk Gaza tidak boleh menunggu lebih lama.

“Ancaman kebuluran kini telah menjadi kenyataan. Mahkamah perlu bertindak sekarang untuk menghentikan tragedi yang akan berlaku dengan segera dan berkesan memastikan hak yang ditemuinya terancam di bawah Konvensyen Genosid dilindungi,” tambahnya.

Afrika Selatan meminta langkah tambahan termasuk menyeru semua pihak yang berperang untuk menamatkan permusuhan, segera membebaskan semua tebusan dan tahanan, mematuhi kewajipan mereka di bawah Konvensyen Pencegahan dan Hukuman Jenayah Genosid.

Negara itu juga meminta pihak terbabit menahan diri daripada sebarang tindakan, khususnya sebarang tindakan bersenjata, yang mungkin memanjangkan pertikaian di hadapan Mahkamah atau menjadikannya lebih sukar untuk diselesaikan.

Ia juga menggesa mahkamah untuk menuntut Israel mengambil “langkah segera dan berkesan” untuk memastikan bahawa perkhidmatan asas yang diperlukan segera dan bantuan kemanusiaan disediakan untuk membantu menangani risiko kebuluran dan kebuluran, dan memperbaiki keadaan buruk di mana rakyat Palestin hidup.”

Jika tiada apa yang dilakukan, pakar meramalkan lebih 85,000 rakyat Palestin akan mati kebuluran dalam tempoh enam bulan akan datang.

Sekurang-kurangnya 20 kanak-kanak dilaporkan meninggal dunia akibat kebuluran pada minggu lalu sahaja.

Pada bulan Februari, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berkata bahawa lebih daripada satu perempat daripada 2.3 juta orang di Gaza dianggarkan menghadapi tahap bencana kekurangan makanan dan kebuluran. – MalaysiaGazette