Home Dunia Kadar perceraian di China melonjak

Kadar perceraian di China melonjak

BEIJING – Kerajaan bimbang dengan semakin ramai rakyatnya yang bercerai dan kadar perkahwinan merosot.

Menurut data yang dikeluarkan oleh Kementerian Hubungan Awam berkata, kadar perceraian kasar – yang mengukur bilangan perpisahan untuk setiap 1,000 penduduk dalam populasi – dua kali ganda dalam dekad hingga 2016 daripada 1.46 kepada tiga.

Bilangan pasangan yang bercerai pada tahun lalu meningkat 8.3 peratus berbanding pada tahun 2015 kepada 4.2 juta, kata kementerian itu.

Dan mengikut angka yang paling baru-baru ini, trend itu kelihatan berterusan, dengan 1.9 juta pasangan bercerai dalam enam bulan pertama tahun ini, peningkatan 10.3 peratus dari tempoh yang sama tahun 2016.

Walaupun kadar perkahwinan kasar lebih tinggi tahun lepas berbanding tahun 2006, trend baru-baru ini telah menurun.

Daripada kemuncak 9.92 per seribu orang pada tahun 2013, angka bagi tahun lalu hanya 8.3, kata kementerian itu, sambil menambah bilangan pasangan yang sebenarnya berkahwin pada 2016 jatuh 6.7 peratus dari tahun sebelumnya kepada 11.4 juta.

Sandy To Sin-chi, seorang ahli sosiologi yang berpangkalan di Hong Kong berkata, kadar perceraian yang melambung itu sebahagiannya berpunca daripada perubahan sikap wanita sendiri.

“Wanita sekarang kurang bersedia untuk bertolak ansur dalam perkahwinan. Mereka lebih bebas dan mempunyai kewangan, dan mereka boleh bertindak jika ada masalah (perkahwinan),” katanya. – MalaysiaGazette.