Home Dunia Dialog bersama Qatar tidak diteruskan

Dialog bersama Qatar tidak diteruskan

RIYADH – Kementerian Luar Arab Saudi mendakwa Qatar News Agency telah memesongkan fakta yang Arab tidak akan bersetuju untuk memulakan dialog.

Lantaran itu, Arab Saudi tidak akan meneruskan dialog sehingga Qatar membuat kenyataan rasmi untuk menjelaskan perkara sebenar.

Seorang pegawai Arab Saudi di Kementerian Luar Negeri berkata, kenyataan yang diterbitkan oleh Agensi Berita Qatar tidak mempunyai kaitan dengan kebenaran dan pernyataannya adalah menyimpang.

Ia menunjukkan bahawa Qatar belum memahami bahawa Arab Saudi tidak mempunyai toleransi untuk mengubah kebenaran dan melanggar perjanjian.

Kandungan panggilan yang diterima oleh Putera Mahkota Saudi dari Emir Qatar berubah beberapa minit sebaik sahaja mereka selesai bercakap.

Komunikasi itu adalah atas permintaan Qatar untuk memulakan dialog dengan empat negara berhubung tuntutan mereka.

Ini membuktikan bahawa pihak berkuasa Qatar tidak serius mengenai resolusi dan meneruskan dasar yang sama, kata pegawai itu.

Kerajaan Arab Saudi memaklumkan tidak ada dialog atau komunikasi yang akan berlaku dengan Qatar sehingga kenyataan yang jelas mengesahkan kedudukannya diumumkan kepada awam dan kenyataan Qatar adalah perjanjian kepada tanggungjawabnya.

Putera Mahkota Arab Saudi, Mohammed bin Salman telah menerima panggilan telefon dari Emir Qatar, Tamim bin Hamad Al-Thani, menurut laporan agensi berita Saudi.

Emir Qatar melahirkan minat untuk berbincang mengenai tuntutan empat negara teluk bagi kepentingan bersama.

Putera Mahkota Mohammed bin Salman menyambut baik keinginan Sheikh Tamim untuk duduk dan memulakan perundingan ke arah resolusi krisis Qatar.

Arab Saudi menegaskan kegagalan dasar Qatar tidak mencerminkan keyakinan yang diperlukan untuk memulakan dialog. – MalaysiaGazette