Home Dunia Hubungan runcing AS, Korea Utara bukan masalah Mexico

Hubungan runcing AS, Korea Utara bukan masalah Mexico

Kim Hyong Gil, Duta Korea Utara ke Mexico. foto Agensi

MEXICO CITY – Duta Korea Utara ke Mexico berkata, ketegangan hubungan Pyongyang dengan Amerika Syarikat bukan urusan Mexico.

Beliau berkata demikian selepas Presiden Enrique Pena Nieto memerintahkan supaya beliau meninggalkan negara itu sebagai protes terhadap ujian nuklear Pyongyang.

Semalam, Mexico berkata, negara itu telah mengarahkan duta besar itu, Kim Hyong Gil, 72 jam untuk meninggalkan Mexico sebagai tanda bantahan terhadap aktiviti nuklear Korea Utara baru-baru ini yang disifatkan sebagai ancaman serius terhadap rantau ini dan dunia.

Duta Korea Utara mengisytiharkan langkah itu sebagai “jahil” dan mengatakan ketidaksepakatan mengenai program nuklear negara itu adalah isu kepada Amerika Syarikat dan tidak ada kena mengena dengan Mexico.

“Itulah sebabnya saya tidak puas hati dalam langkah diplomatik dua hala yang diambil oleh Mexico yang mendakwa mempunyai dasar asing yang berdaulat,” katanya kepada pemberita di luar kedutaan Korea Utara di Mexico City.

Mexico secara tradisinya berusaha untuk menghindari spatial diplomatik, tetapi dalam beberapa bulan terakhir ini ia telah mengamalkan pendirian tegas untuk mengecam Venezuela dan Korea Utara ketika pengasingan antarabangsa ke atasnya semakin meningkat.

Menteri Luar Mexico, Luis Videgaray yang mengetuai usaha diplomatik itu juga meyakinkan Amerika Syarikat untuk mengekalkan Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara.

Tindakan Mexico itu menyusul selepas gelombang kecaman antarabangsa ke atas Korea Utara meningkat selepas negara itu melancarkan peluru berpandu berulang kali dan ujian senjata nuklear yang kuat sejak beberapa minggu kebelakangan ini. – MalaysiaGazette