Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Bursa Malaysia menyaksikan minggu kelima jualan oleh pelabur-pelabur asing – jualan terpanjang yang direkodkan setakat ini untuk tahun 2018.

MIDF Research berkata, berdasarkan data awal daripada bursa, yang mana tidak termasuk dalam tawaran pasaran, jumlah bersih ekuiti yang dijual oleh pelabur asing minggu lepas berjumlah RM1.27 bilion berbanding RM892.4 juta pada minggu sebelumnya.

Dengan jualan asing pada setiap hari minggu, jumlah jualan telah meningkat kepada 19 hari, yang paling lama sejak jualan besar-besaran selama 21 hari pada bulan Mei hingga Jun 2015.

Jualan pada hari Isnin merekodkan sejumlah RM216.5 juta, tahap normal pada masa ini.

Walau bagaimanapun, dana asing ditarik keluar sebanyak RM609.2 juta pada hari Rabu, tertinggi dalam sehari sejak 15 Mei 2018 selepas cuti pada hari Selasa berikutan pengumuman pembatalan projek MRT3.

Firma penyelidikan itu berkata, jualan besar-besaran juga seiring dengan bursa Asia yang lain seperti Korea, Filipina dan Taiwan berikutan pergolakan politik di Itali dan Sepanyol.

FBM KLCI ditutup 1,719 mata pada hari yang sama selepas jatuh sebanyak 3.18 peratus – yang terbesar penurunan setiap hari sejak 2008.

Tahap pergeseran sedikit berubah pada hari Jumaat dengan jualan bersih sebanyak RM225.2 juta selepas pelabur menunggu perbincangan pusingan perdagangan seterusnya antara Amerika Syarikat dan China pada hujung minggu.

Pada bulan Mei, pelabur asing melupuskan sejumlah RM5.83 bilion, aliran keluar terbesar setakat tahun ini.

Sehingga kini, aliran keluar dari bursa tempatan adalah sebanyak RM2.12 bilion, masih terendah dalam kalangan bursa ASEAN, kata MIDF Research.

Penglibatan pelabur asing melonjak dengan nilai purata dagangan harian naik sebanyak 174 peratus ke paras tertinggi sepanjang RM4.25 bilion. – MalaysiaGazette