Baiq Nuril Maknun. foto Agensi

JAKARTA – Seorang wanita yang dijatuhi hukuman enam bulan penjara kerana merakam dan berkongsi perbualan telefon dengan majikannya untuk membuktikan bahawa lelaki itu melakukan gangguan seksual terhadapnya.

Keputusan itu diputuskan oleh mahkamah tertinggi Indonesia selepas menolak rayuan wanita itu.

Mahkamah Agung berkata, Baiq Nuril Maknun bersalah menyebarkan bahan “tidak senonoh”.

Bosnya melaporkannya kepada polis pada tahun 2015 selepas rakaman itu diedarkan.

Kumpulan hak asasi mengecam keputusan itu.

Majikan wanita itu telah membuat aduan kepada polis pada tahun 2015 selepas video berkenaan disebarkan.

Nuril telah mengadu menerima panggilan telefon daripada guru kepala sekolah, tempat dia bekerja di Mataram, sebuah bandar di pulau Lombok.

Beliau mencatatkan salah satu panggilan telefon yang mana guru besar didakwa membuat komen seksual yang jelas dan kasar.

Rakaman kemudian diagihkan dalam kalangan kakitangan di sekolah dan dikemukakan kepada ketua agensi pendidikan tempatan. Ia juga menjadi virus di media sosial.

Guru besar itu mendakwa beliau kehilangan kerja setelah rakaman diedarkan – melaporkan kepada polis susulan pengedaran rakaman perbualan mereka.

Mahkamah Agung mendapati wanota itu bersalah pada November lalu kerana “melanggar kesopanan” di bawah undang-undang maklumat dan transaksi elektronik Indonesia.

Pada hari Khamis lalu, mahkamah menolak keputusan awal oleh mahkamah rendah dengan mendakwa wanita itu gagal mengemukakan bukti bahau.

“Semakan kehakimannya ditolak kerana jenayahnya telah terbukti secara sah dan meyakinkan,” kata jurubicara mahkamah dan Baiq dikenakan denda sebanyak 500 juta rupiah.

Nuril mendakwa dia tidak mengedarkan rakaman itu sebaliknya seorang rakannya yang berbuat demikian selepas mengambil rakaman tersebut dari telefon bimbitnya.

Peguamnya, Joko Jumadi, memberitahu BBC Indonesia bahawa anak guamnya “bersedia menerima keputusan” mahkamah tetapi berharap dia akan menjadi “mangsa terakhir menghadapi tuduhan jenayah” kerana bercakap tentang gangguan seksual di Indonesia.

Nuril juga “agak tenang” apabila mendengar keputusan mahkamah.

Keputusan itu tidak boleh dirayu tetapi pasukan peguam Nuril akan meminta Presiden Joko Widodo untuk memberi pengampunan. – MalaysiaGazette