Datuk Seri Mohamed Azmin Ali
Mohamed Azmin Ali

KUALA LUMPUR – Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengetuai delegasi Malaysia ke Emiriah Arab Bersatu (UAE) bagi Rundingan Meja Bulat Peringkat Menteri Mengenai Tenaga Asia (AMER8) kali kelapan dan Kongres Tenaga Dunia ke-24 (WEC24).

Delegasi Malaysia akan mengambil bahagian secara aktif dalam semua sesi di AMER8 dan WEC24 dengan bertukar dan berkongsi pandangan industri, idea dan perspektif baru mengenai teknologi baru dan penyelesaian inovatif untuk menangani isu trilemma bagi jaminan tenaga, kelestarian dan kemampuan dengan perwakilan dari 62 buah negara.

Dalam kenyataan Kementerian Hal Ehwal Ekonomi hari ini, Azmin dimaklumkan akan mengadakan mesyuarat dua hala di luar AMER8 dan WEC24 dengan Menteri Tenaga, Tenaga dan Industri Brunei Darussalam dan Menteri Petroleum & Gas Asli dan Menteri Keluli India.

Mesyuarat dua hala akan membincangkan langkah-langkah proaktif untuk meningkatkan hubungan ekonomi dengan Negara Brunei Darussalam dan India.

Delegasi Malaysia terdiri daripada pegawai kanan dari Kementerian Hal Ehwal Ekonomi, diplomat dari Kedutaan Malaysia di Abu Dhabi dan pengurusan tertinggi Petroliam Nasional Berhad.

Kata kenyataan itu, Malaysia masih bersedia untuk terlibat secara aktif dalam perbincangan strategik dengan pemimpin di AMER8 dan WEC24 untuk menghasilkan idea baru dan penyelesaian mampan dalam menangani isu-isu akses kepada keselamatan tenaga, kemampanan dan keupayaan untuk memacu pertumbuhan ekonomi dan kemakmuran. – MalaysiaGazette