Seorang pekerja dilihat melakukan kerja-kerja pembersihan pada sebuah premis untuk persediaan beroperasi susulan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Bukit Bintang, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK, 04 MEI 2020.

KUALA LUMPUR – Lebih 70% perniagaan mengalami kesan yang teruk dalam pendapatan susulan pandemik koronavirus yang menyebabkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang didapati sebagai pengganggu utama krisis.

Syarikat-syarikat dijangka mengalami kerugian 100% dari segi pendapatan, sekali gus terarah kepada penutupan sekiranya PKP diteruskan.

Ia merupakan dapatan daripada tinjauan kesan Covid-19 terhadap produktiviti oleh Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC).

Ini menyebabkan kesan negatif lain dalam tenaga kerja iaitu peningkatan kadar pengangguran, kehilangan aset dan hutang terkumpul.

Senario ini akhirnya mungkin menyebabkan penurunan produktiviti negara.

Pada masa pengumpulan data, lebih daripada 50% responden telah mengalami penurunan tahap produktiviti antara 25% hingga 100% disebabkan oleh sekatan pergerakan ke atas individu dan barang ketika PKP dilaksanakan mulai 18 Mac 2020.

NPC berkata, lebih banyak tinjauan positif mengenai model kerja dari rumah, penggunaan teknologi dan digitalisasi, dan pemulihan masa depan dikumpulkan dari kajian ini.

Hampir 50% responden menerima model kerja jarak jauh, yang mana PKP juga telah memaksa industri untuk memanfaatkan teknologi dengan lebih cepat selama ini untuk memastikan kelangsungan dan penyampaian perniagaan. Data yang dikumpulkan menunjukkan bahawa pemulihan perniagaan akan memakan masa selama 6 bulan setelah krisis berakhir.

Mengenai bantuan oleh kerajaan, dapatan kajian menunjukkan bahawa 32% responden tidak memiliki kesedaran dan informasi tentang bagaimana mahu mengemukakan permohonan insentif-insentif.

Pada 27 Mac 2020, kerajaan telah mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) bernilai RM250 bilion untuk meringankan beban rakyat dan menyokong perusahaan kecil dan sederhana.

Bagaimanapun, kata, Ketua Pengarah MPC, Datuk Abdul Latif Abu Seman berkata, MPC telah mengambil beberapa langkah untuk untuk mempercepat pemulihan ekonomi dan membantu pemain industri membina semula perniagaan.

“Antara inisiatif penting yang diambil dan masih dijalankan ialah program pengembangan kapasiti dan kemampuan industri melalui webinar dan latihan dalam talian, layanan penasihat maya perniagaan, dan peninjauan peraturan untuk mengurangkan beban yang tidak perlu dalam membangun kembali perniagaan.

”Usaha masih berterusan untuk mempercepat dan menjadi pemangkin pemulihan ekonomi serta pertumbuhan produktiviti ketika aktiviti perniagaan mulai meningkat semasa Perintah Pengendalian Bersyarat (PKPB),” katanya.

Tambah beliau, sejak 17 Mac hingga 28 April 2020, sebanyak 93 program atas talian dianjurkan oleh sejumlah 14,104 peserta, rata-rata 150 peserta setiap program. – MalaysiaGazette