Syed Zaid Albar

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) akan memudahcarakan kemasukan model broker saham dengan cadangan nilai yang berbeza dalam memacu inovasi yang lebih baik, mewujudkan kepelbagaian yang lebih besar dalam peserta pasaran dan meningkatkan nilai bagi para pelabur.

Pengumuman ini dibuat oleh Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz di Invest Malaysia ke-16.

SC dengan kerjasama Bursa Malaysia, akan membantu memudahcarakan struktur pasaran, membenarkan fleksibiliti dalam model perniagaan dengan struktur modal yang lebih efisien melalui pemisahan perdagangan dan penjelasan keahlian di bursa.

Pengerusi SC Datuk Syed Zaid Albar berkata, pandemik Covid-19 telah memaksa kerajaan, pengawal selia dan pemain industri untuk merenung kembali landskap dan sistem semasa, dalam membina semula masa depan yang lebih berdaya tahan, mampan dan inklusif.

“Para pelabur di Malaysia kini lebih bersedia menerima kepelbagaian pelaburan dan kemajuan teknologi telah mengubah cara pelabur berinteraksi dalam pasaran modal.

”Adalah penting agar industri kita juga berkembang untuk memenuhi pelbagai keperluan pelabur. Ini terdapat dalam bentuk broker digital yang boleh menangani pelabur yang mencari perkhidmatan tanpa kekangan atau sebagai contoh, platform perdagangan algoritma atau broker pelbagai asset untuk pelabur mewah dan sofistikated” kata Syed Zaid Albar. – MalaysiaGazette