Ebrahim Raisi. foto Agensi

TEHRAN – Iran akan memperbaiki dasar luarnya dengan meningkatkan hubungan dengan negara-negara Teluk Arab sambil menyeru saingan Arab Saudi untuk menghentikan campur tangannya di Yaman dengan segera.

Presiden Iran yang baru dipilih, Ebrahim Raisi berkata, dasar luar Iran tidak akan terbatas pada perjanjian nuklear sahaja.

“Iran mahukan berinteraksi dengan dunia … keutamaan pemerintah saya adalah meningkatkan hubungan dengan negara jiran kita di rantau ini,” katanya pada sidang akhbar pertamanya di Teheran.

Tetapi beliau meminta Arab Saudi dan sekutunya berhenti untuk campur tangan di Yaman.

Gabungan pimpinan Arab Saudi campur tangan dalam perang Yaman pada tahun 2015 setelah pasukan Houthi yang disokong oleh Iran mengusir pemerintahnya dari ibu kota Sanaa.

Konflik tersebut telah terhenti selama beberapa tahun.

Sementara itu, pegawai Iran dan barat melihat pemilihan Raisi tidak mungkin mengubah pendirian negara itu dalam rundingan untuk menghidupkan semula perjanjian nuklear.

Ini kerana, Pemimpin Tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamenei memiliki ‘suara akhir’ dalam semua dasar utama.

Raisi, 60, dikenali sebagai seorang pengkritik keras ke atas Barat.

Beliau akan mengambil alih pentadbiran Hassan Rouhani pada bulan Ogos ini ketika Iran berusaha untuk menyelamatkan perjanjian nuklear dengan kuasa-kuasa besar, sekali gus menyelamatkan ekonomi yang lumpuh akibat sekatan oleh Amerika Syarikat (AS).

Raisi berkata, AS yang telah melanggar perjanjian itu dan Kesatuan Eropah pula gagal memenuhi komitmennya.

“Saya mendesak AS untuk kembali pada komitmennya terhadap kesepakatan itu … semua sekatan yang dikenakan ke atas Iran harus ditarik balik dan disahkan oleh Teheran,” katanya.

Ditanya adakah beliau akan menemui Presiden Joe Biden jika sekatan tersebut ditarik semula, Raisi hanya menjawab “Tidak”.

Rundingan sedang berlangsung di Vienna sejak bulan April untuk melihat bagaimana Iran dan AS boleh mematuhi perjanjian nuklear yang diabaikan oleh Presiden Donald Trump pada tahun 2018 dan kemudian mengenakan sekatan ke atas Tehran.

Iran kemudiannya melanggar perjanjian had pengayaan uranium, yang dirancang untuk meminimumkan risiko potensi pengembangan senjata nuklear.

Raisi menegaskan program peluru berpandu balistik Iran bukan untuk dirundingkan, walaupun ada tuntutan oleh negara-negara Arab Barat dan Teluk agar ia dimasukkan dalam rundingan yang sedang berlangsung untuk menghidupkan kembali perjanjian nuklear. – MalaysiaGazette