Seorang pekerja berjalan berhampiran pesawat Qantas di Lapangan Terbang Sydney. foto Reuters

SYDNEY – Qantas Airways menjangka harga tambang penerbangan akan dinaikkan untuk melindungi kos akibat kenaikan harga bahan bakar yang lebih tinggi apabila kontrak lindung nilai minyaknya tamat.

Qantas telah melindung nilai 90 peratus keperluan bahan apinya sehingga akhir Jun dan 50 peratus pada suku berikutnya, kata Ketua Eksekutif Alan Joyce.

“(Lindung nilai) memberi kita masa untuk bertindak balas terhadap harga bahan api yang lebih tinggi itu.

”Jika keadaan kekal pada tahap ini, tambang penerbangan perlu dinaikkan,” katanya pada persidangan yang dianjurkan oleh The Australian Financial Review.

Harga minyak, yang mencecah paras tertinggi dalam 14 tahun pada hari Isnin, tidak berubah pada hari Selasa apabila Amerika Syarikat mempertimbangkan untuk bertindak bersendirian untuk mengharamkan import minyak Rusia daripada bekerjasama dengan sekutu di Eropah.

Saham Qantas stabil dalam dagangan petang pada hari Selasa, berikutan kejatuhan 8 peratus pada hari Isnin.

Joyce berkata berdasarkan harga minyak semasa, Qantas perlu meningkatkan hasil bagi setiap kilometer tempat duduk yang ada – ukuran industri mencampurkan tambang dan peratusan tempat duduk yang diisi kurang 7 peratus.

“Tujuh peratus tidak besar tetapi ia akan memberi kesan kepada beberapa tahap perjalanan di luar sana,” katanya.

Joyce berkata, permintaan perjalanan domestik telah pulih ke tahap pra-pandemik, tetapi permintaan perjalanan perniagaan semakin ketinggalan.

Permintaan untuk penerbangan antarabangsa adalah kukuh di destinasi utama, dengan permintaan untuk tiket antara Australia dan London serta Australia dan Los Angeles lebih tinggi berbanding sebelum wabak itu, katanya.

Penganalisis Jefferies Anthony Moulder dalam nota penyelidikannya berkata, Qantas  berada pada kedudukan baik untuk menaikkan tambang dan memperlahankan penambahan kapasiti sebagai tindak balas kepada harga minyak yang lebih tinggi. – Reuters (euters.com/article/ukraine-crisis-qantas/update-1-qantas-expects-airfares-to-rise-if-oil-price-remains-high-idINL2N2VB05X)