Gigi adalah unik kepada individu. Walaupun satu gigi seseorang berbeza dengan yang lain.- Gambar hiasan

BARU-BARU ini negara dikejutkan dengan pelbagai peristiwa yang melibatkan kematian akibat kemalangan jalan raya serta perjumpaan mayat yang tidak dapat dikenalpasti identitinya.

Pelbagai teknik pengesahan boleh digunakan dalam mengenal pasti mayat antaranya profil DNA, cap jari dan pembinaan semula wajah dan perbandingan rekod pergigian.

Odontologi forensik adalah cabang pergigian yang membantu pihak berkuasa dalam mengendalikan bukti berkaitan pergigian dalam kes forensik.

Gigi adalah bahagian terkuat tubuh manusia, yang dapat menahan letupan tinggi dan tidak rosak oleh kejadian tersebut.

Gigi dapat dikenal pasti dalam keadaan kemalangan apabila berlaku kemalangan jalan raya dimana kemungkinan bukti cap jari dan pengenalan muka telah musnah.

Gigi manusia dewasa terdiri daripada gigi kacip, taring, premolar dan molar yang berbeza-beza dalam bentuk, saiz, dan ruang antara gigi antara gigi di kalangan individu yang berbeza.

Cara gigi ini disusun dalam rongga mulut yang berbeza adalah unik dalam setiap individu.

Pada masa yang sama, setiap gigi mempunyai satu set ciri unik yang membentuk asas pengenalan. Ciri-ciri lain yang membantu dalam pengenalpastian adalah keadaan tampalan atau anomali gigi pada sesorang.

Bukti pergigian dibandingkan dengan rekod ante mortem yang tersedia untuk doktor gigi untuk mengenal pasti si mati.

Teknik perbandingan ini dapat dicapai dengan menggunakan radiograf pergigian dan rekod pergigian yang tersedia dengan
doktor gigi.

Kadang-kadang, bukti pergigian boleh dibandingkan dengan gambar foto ante-mortem yang tersedia dengan ahli keluarga.

Perbandingan pergigian forensik melibatkan perbandingan ciri-ciri penting tertentu gigi yang boleh diistilahkan sebagai ciri-ciri saiz
individu seperti tampalan gigi, konfigurasi struktur akar, gigi bersebelahan, kesesakan gigi tertentu, diastema, jarak gigi, gigi condong, transposisi gigi, gigi yang hilang, gigi tambahan, gigi anomali dan lain-lain.

Perkembangan pergigian juga memainkan peranan penting dalam anggaran umur kanak-kanak dan remaja.

Kaedah radiografi boleh menghuraikan lebih lanjut mengenai pelbagai peringkat mineralisasi gigi dan dapat membantu mengenalpasti umur seseorang.

Bagi orang dewasa di mana kesemua gigi sudah tumbuh, pemeriksaan gigi dapat dilakukan dalam menganggar umur melalui teknik pemeriksaan gigi pada pelbagai peringkat perubahan regresif dalam gigi seperti attrition occlusal, pembentukan dentine sekunder, resorpsi pada akar serta pengukuran saiz pulpa.

Ciri-ciri morfologi tertentu gigi diketahui menunjukkan variasi populasi yang boleh digunakan untuk membezakan etnik atau keturunan.

Ciri-ciri pada gigi memberi idea tentang tabiat dan amalan budaya etnik. Palatal rugae adalah lipatan anatomi metrik yang tidak teratur dan terletak pada sepertiga anterior lelangit.

Ia dianggap unik kepada individu kerana pertumbuhan dan perkembangan lelangit ciri menjadikan pengenalan yang baik dalam pemeriksaan forensik.

Pelbagai kajian masa lalu mengesahkan keunikan struktur ini.

Gigi adalah unik kepada individu. Walaupun satu gigi seseorang berbeza dengan yang lain.

Tanda gigitan yang ditimbulkan oleh gigi juga dianggap sangat individualistik.

Terdapat banyak kes di mana bukti tanda gigitan (bitemarks) telah dianggap penting dan telah membawa kepada sabitan pelakunya.

Oleh itu, kita disarankan supaya melakukan pemeriksaan gigi sekurang- kurangnya enam bulan atau setahun sekali di klinik gigi kerajaan atau swasta bagi menjaga kebersihan dan kesihatan gigi serta sebagai simpanan pada masa hadapan menjadi bukti ante mortem dalam mengenalpasti individu.

Marilah kita sama- sama menjaga kebersihan mulut dan gigi yang
merupakan anggota badan kita dan amanah daripada Allah yang wajib kita jaga. Islam juga menitikberatkan kebersihan dan kesihatan mulut.

Seperti Hadith Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud “Siwak boleh membersihkan mulut dan menjadikan diredhai oleh
Allah” (Hadis Riwayat Ahmad dan Al Baihaqi).- MalaysiaGazette

Penulis
Prof Madya Dr Aspalilah Alias
Postdoc Researcher, Forensic Unit,
Department of Imaging and Pathology, KU Leuven, Belgium
Pensyarah Pergigian USIM.