Sebahagian pelajar Harvard yang terlibat dalam perhimpunan pro-Palestin. Foto Tha Harvard Crimson

ANKARA – Empat pelajar sarjana muda di Universiti Harvard AS berdepan tindakan disiplin selepas mengambil bahagian dalam perhimpunan protes pro-Palestin akhir bulan lalu, menurut laporan akhbar pelajar sekolah Ivy League.

Perbicaraan yang dijalankan oleh Lembaga Pentadbiran Kolej Harvard boleh menyebabkan pelajar mendapat amaran, digantung, atau dibuang, lapor Harvard Crimson.

Tindakan ini bertujuan menghalang “keupayaan ahli universiti melakukan aktiviti atau kelakuan yang tidak boleh diterima dan tertakluk kepada disiplin yang sesuai,” kata universiti yang terletak di Cambridge, Massachusetts dalam satu kenyataan.

Semasa perhimpunan yang dianjurkan oleh gabungan kumpulan pro-Palestin, Kojo Acheampong, salah seorang pelajar yang menghadapi tindakan tatatertib, berkata: “Kami faham universiti ini cuba menyerang pelajar.”

“Tetapi kami tahu itu tidak akan menghalang kami,” katanya, sambil menambah mereka tidak akan sesekali membiarkan tindakan itu menghalang mereka daripada bersolidariti dengan rakyat Palestin.”

Tindakan yang dilakukan pada bulan November itu membabitkan penyertaan dalam perhimpunan dan berjalan beramai-ramai.

Pada pertengahan November, lapan mahasiswa yang bergabung dengan Harvard Jews for Palestine juga menghadapi perbicaraan selepas mengambil bahagian dalam pendudukan 24 jam di Dewan Universiti, kata Crimson.

Berita itu dilaporkan selepas tiga presiden kolej Amerika Syarikat – Liz Magill dari University of Pennsylvania; Claudine Gay dari Harvard, dan Sally Kornbluth dari Institut Teknologi Massachusetts dikenakan tindakan oleh jawatankuasa kongres mengenai insiden antisemitik di kampus mereka.

Ketua-ketua itu menyatakan komitmen mereka untuk memerangi segala bentuk kebencian dan peningkatan Islamofobia dan kebencian terhadap umat Islam.

Selama berjam-jam, mereka menjawab soalan tentang antisemitisme, aktiviti disiplin terhadap pelajar, bagaimana universiti mewakili pendapat yang berbeza, dan keselamatan kampus.

Magill meletak jawatan pada hari Sabtu selepas beberapa hari berdepan kritikan dan tekanan berikutan komennya pada pendengaran kongres. – Agensi