lenggeng
Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu

SUNGAI PETANI – Parti Amanah Negara (Amanah) Kedah menyifatkan kerajaan sekarang melaksanakan tadbir urus yang baik susulan tiada gangguan bekalan ayam, telur dan daging sepanjang Ramadan serta Syawal tahun ini.

Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (Amanah) Kedah, Firdaus Shater berkata, umum mengetahui negara telah berhadapan dengan krisis makanan terutama telur dan ayam sejak beberapa tahun kebelakangan dan krisis tersebut meruncing tanpa sebarang tindakan drastik daripada kerajaan sebelum ini.

“Bagaimanapun, setelah Kerajaan Perpaduan mengambil alih tampuk pemerintahan pada penghujung 2022, Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu telah mengambil langkah drastik dengan mengimport telur bagi mencukupkan bekalan dalam negara.

“Malah beberapa intervensi dan libat urus dengan pemegang taruh juga dijalankan bagi mengatasi gangguan tersebut.

“Alhamdulillah komitmen yang tinggi daripada beliau (Mohamad), bekalan ayam, telur ayam dan daging cukup sepanjang tahun lalu sehingga April 2024 walaupun kerajaan telah menamatkan kawalan harga dan subsidi ayam,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Firdaus.

Tambah Firdaus, lebih membanggakan apabila bekalan ketiga-tiga produk itu juga banyak di pasaran dan dijual pada harga murah ketika bulan Ramadan dan Syawal.

“Syabas dan tahniah kepada Menteri KPKM, Kerajaan Perpaduan dan seluruh rantaian yang terlibat dalam menyediakan sumber makanan buat rakyat pada harga yang mampu milik,” katanya. – MalaysiaGazette