Menteri Pendidikan, Maszlee Malik (tengah) hadir pada Program Kolokium Pendidikan Revolusi Industri 4.0 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 05 NOVEMBER 2019

PUTRAJAYA – Warga pendidik perlu menjadi katalis dan berani ke hadapan dalam menghadapi cabaran untuk meletakkan negara setanding dengan negara maju lain.

Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik berkata, sekiranya golongan itu tidak berusaha menelusuri Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0), lebih-lebih lagi dalam gig ekonomi sektor sebagai sumber pertumbuhan ekonomi baru, mapan dan inklusif yang mana pembelajaran dan pekerjaan semakin fleksibel, nescaya mereka tidak lagi relevan di masa depan.

Beliau menjelaskan, di peringkat Kementerian, hala tuju dan pendidikan kerangka yang berasaskan IR 4.0 telah dibangunkan.

“Kerangka hala tuju pendidikan tinggi yang menjurus ke arah penerapan IR 4.0 ini telah digarap dan menjadi panduan kepada institusi pendidikan tinggi (IPT) dalam membentuk kurikulum pendidikan berasaskan pendidikan fleksibel dan lain-lain unsur IR 4.0.

“Elemen-elemen yang menjadi fokus utama pendidikan tinggi ialah Kurikulum Siap Masa Depan, Tadbir Agile, Perancangan Talent dan Penyelidikan Dan Inovasi.

“Kementerian amat memandang serius kepelbagaian pendidikan peringkat yang berbeza iaitu pendidikan tinggi dan rendah dan termasuk pendidikan TVET (Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Kolokium Pendidikan Industri 4.0 di sini hari ini.

Maszlee menambah, kerangka utama pendidikan TVET juga telah dibangunkan untuk mendepani cabaran IR 4.0 dan skop utamanya berteraskan adalah Kualiti TVET Graduates, Responsif & Mentadbir Mentadbir, Bakat Teknologi Didorong, Sistem Pendidikan TVET, Kerjasama Industri & Masyarakat dan Penyelidikan & Inovasi Terapan.

Kata beliau, menerusi inisiatif ini juga, beberapa bidang TVET berasaskan IR 4.0 telah dibina antara lain Diploma Kejuruteraan Elektrik (Kawalan), Diploma Kejuruteraan Elektrik (Komputer), Diploma Kejuruteraan Elektrik (Perubatan) dan beberapa bidang lain.

“Usaha-usaha ini menunjukkan kesediaan Kementerian dalam menghasilkan bakat yang bersedia dengan perubahan industri revolusi selain melengkapkan graduan dengan pelbagai kemahiran dan pelbagai bidang disiplin,” katanya.

Ketika ditemui media, Maszlee memberitahu, kementerian akan menawarkan lebih banyak kursus di TVET sejajar perkembangan semasa ke atas produk pertanian di negara ini yang semakin meningkat, selain menawarkan peluang meluas kepada graduan.

“Kita akan menawarkan banyak kursus di institusi TVET, termasuk agro yang berteraskan teknologi seperti penggunaan dron, kecerdasan buatan (AI) serta teknologi lain,” katanya. – MalaysiaGazette