Bandar Riyadh

RIYADH – Arab Saudi berjaya memintas peluru berpandu balistik di ruang udara Riyadh dan bandar selatan Jazan, menurut agensi berita SPA.

Penduduk di Riyadh mendakwa terdengar pelbagai letupan sekitar 2320 (2020 GMT), diikuti oleh siren kenderaan kecemasan di beberapa daerah di utara.

Bagaimanapun sumber peluru berpandu itu belum diketahui dan tidak ada pihak yang mengaku bertanggungjawab.

Jurucakap pasukan tentera gabungan Arab Saudi, Kolonel Turki al-Maliki berkata, peluru-peluru berpandu yang dibedil oleh pemberontak Houthi itu dari arah Sanaa dan Saada di Yaman.

Houthis diselaraskan oleh Yaman memerangi pakatan yang dipimpin oleh Arab Saudi telah melancarkan beratus-ratus peluru berpandu dan dron melintasi sempadan, kebanyakannya di sasarkan kepada tentera dan orang awam di Riyadh.

Percubaan serangan di Riyadh adalah pada bulan Jun 2018.

Arab Saudi menyalahkan Iran berhubung serangan dron dan peluru berpandu September 2019 ke atas dua loji minyak yang pada awal tahun ini hingga menyebabkan pengeluaran minyak mentahnya terjejas.

Tehran menafikan penglibatanya tetapi Houthis mengaku bertanggungjawab.

Pasukan gabungan yang diketuai oleh Arab Saudi campur tangan dalam perang saudara Yaman pada tahun 2015 dalam usaha untuk mempertahankan Presiden Abd-Rabbu Mansour Hadi yang diiktiraf di peringkat antarabangsa tetapi digulingkan oleh Houthis pada tahun 2014.

Puluhan ribu orang telah meninggal dalam konflik yang dilihat secara meluas sebagai perang sekutu antara Arab Saudi dan Iran. – MalaysiaGazette