Kemusnahan bandar Beirut akibat letupan gudang yang menyimpan 2,750 tan ammonium nitrat pada minggu lalu. foto Agensi

BEIRUT – Pegawai Tertinggi Keselamatan Lubnan telah memberi amaran kepada perdana menteri dan presiden bahawa 2,750 tan ammonium nitrat yang disimpan di pelabuhan Beirut boleh menimbulkan risiko keselamatan dan memusnahkan ibu kota itu jika ia meletup, menurut dokumen yang dilihat oleh Reuters.

Gudang itu meletup dua minggu kemudian.

Tragedi itu menghancurkan sebahagian besar pelabuhan, membunuh sekurang-kurangnya 163 orang, mencederakan 6,000 lagi dan memusnahkan sekitar 6,000 bangunan.

Laporan oleh Ketua Pengarah Keamanan Negara mengenai kebimbangan itu merangkumi rujukan surat peribadi yang dikirimkan kepada Presiden, Michel Aoun dan Perdana Menteri, Hassan Diab pada 20 Julai lalu.

Walaupun kandungan surat itu tidak ada dalam laporan yang dilihat oleh Reuters, seorang pegawai kanan keselamatan berkata, surat itu menyimpulkan penemuan siasatan kehakiman yang dilancarkan pada bulan Januari yang mengarahkan tindakan ke atas bahan kimia itu perlu segera dilaksanakan.

Laporan keselamatan negara, yang mengesahkan surat menyurat kepada presiden dan perdana menteri, belum pernah dilaporkan sebelum ini.

“Ada bahaya jika bahan ini dicuri, ia dapat digunakan dalam serangan pengganas,” kata pejabat itu kepada Reuters.

“Pada akhir penyelidikan, Pendakwa Awam, (Ghassan) Oweidat menyiapkan laporan akhir yang dihantar kepada pihak berwajib,” katanya, merujuk pada surat yang dikirimkan kepada perdana menteri dan presiden oleh Ketua Pengarah Keselamatan Negara, yang mengawasi keselamatan pelabuhan.

“Saya memberi amaran kepada mereka bahawa bahan ini dapat menghancurkan Beirut jika ia meletup,” kata pejabat itu, yang terlibat dalam menulis surat tersebut tetapi enggan dikenalpasti. – MalaysiaGazette