Kerajaan Gagal criticise government Saifuddin Abdullah
Saifuddin Abdullah

KUALA LUMPUR – Malaysia mengiktiraf akses terhadap persekitaran yang bersih, sihat dan lestari sebagai hak asasi manusia, kata Menteri Luar Negeri, Datuk Saifuddin Abdullah.

Beliau berkata, akses itu adalah hak asasi manusia yang perlu dilindungi dan dipromosikan.

Katanya, Malaysia mengiktiraf pendirian itu melalui penajaan resolusi di Majlis Hak Asasi Manusia (MHAM) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada 8 Oktober lalu di Geneva.

“Resolusi ini julung kalinya bagi MHAM dalam mewujudkan kaitan secara jelas dan langsung antara persekitaran yang bersih, sihat dan lestari dengan hak asasi manusia.

“Malaysia turut menaja satu lagi resolusi MHAM yang mewujudkan jawatan Pelapor Khusus dalam mempromosi dan melindungi hak asasi manusia secara global dalam konteks perubahan iklim.

“Kita menyambut baik resolusi ini yang mengetengahkan implikasi ke atas hak asasi manusia disebabkan oleh kemerosotan alam sekitar dan perubahan iklim yang dihadapi oleh individu dan masyarakat di seluruh dunia, terutamanya bagi golongan rentan seperti orang asal, orang tua, orang kurang upaya, dan wanita,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Beliau menyatakan, kerajaan menyedari kemerosotan alam sekitar, perubahan iklim dan pembangunan yang tidak mampan antara ancaman paling mendesak dan serius terhadap kemampuan generasi sekarang dan masa hadapan untuk menikmati hak asasi manusia, termasuk hak untuk hidup serta hak ke atas kesihatan, pembangunan, perumahan, air dan makanan.

Keutamaan yang diberikan Malaysia dalam menangani isu perubahan iklim adalah sebahagian dari janji negara bagi pencalonannya ke Majlis Hak Asasi Manusia PBB untuk penggal 2022-2024, pada pilihanraya yang akan diadakan di New York pada 14 Oktober ini.

“Ia juga sejajar dengan Rancangan Malaysia ke-12 (2021-2025) telah dilancarkan oleh Perdana Menteri baru-baru ini, ke arah pertumbuhan yang makmur, inklusif dan mampan bagi semua.

Menurut Saifuddin, RMK-12 berhasrat untuk memacu pembangunan hijau melalui penerapan agenda pembangunan bersih, hijau dan berdaya tahan berdasarkan pendekatan senegara.

Katanya, memandangkan Malaysia telah mengetengahkan komitmen untuk memelihara kelestarian planet dan beraspirasi menjadi negara neutral karbon menjelang 2050, keutamaan akan diberikan ke atas pembangunan sosio-ekonomi yang rendah karbon dan berdaya tahan, serta pemuliharaan sumber asli dan ekosistem.

Menurut beliau, RMK-12 selari dengan komitmen negara ke atas Agenda Pembangunan Mampan 2030 dalam melaksanakan 17 Matlamat Pembangunan Mampan.

“Seperti yang digesa dalam resolusi tersebut, Malaysia berhasrat berperanan dalam melaksanakan hak asasi yang baru diperakui itu.

“Ini termasuk melalui pembangunan kapasiti dalam usaha melindungi alam sekitar dan memperkenalkan dasar yang bersesuaian bagi mempertahankan biodiversiti dan ekosistem, selaras dengan Agenda Pembangunan Mampan 2030,” katanya.

Bagi mencapai tujuan ini, Malaysia bertekad akan bekerjasama dengan negara lain, organisasi antarabangsa dan serantau, masyarakat sivil, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM), akademik dan sektor korporat ke arah mencapai masa depan yang lebih terjamin bagi generasi akan datang. – MalaysiaGazette