Kim Jong-un didakwa memantau pelancaran peluru berpandu sejak kebelakangan ini. Foto Twitter

SEOUL – Korea Utara berkata, serangan peluru berpandu baru-baru ini adalah simulasi serangan nuklear ke atas Korea Selatan.

Kenyataan itu dibuat ketika risikan mencadangkan Korea Utara sedang bersedia untuk mengadakan ujian senjata nuklear pertamanya dalam tempoh lima tahun.

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, Pyongyang telah melancarkan tujuh set peluru berpandu sebagai tindak balas kepada latihan Amerika Syarikat (AS) dan Korea Selatan.

Pada hari Isnin, media kerajaan menyiarkan laporan yang mendakwa peluru berpandu itu direka untuk membawa senjata nuklear.

Mereka berkata, tentera berlatih memuatkan peluru berpandu dengan kepala peledak nuklear taktikal, yang merupakan senjata jarak dekat kecil yang bertujuan untuk digunakan di medan perang.

Mereka juga mendakwa telah berjaya melakukan simulasi dengan membedil pangkalan tentera, pelabuhan dan lapangan terbang Korea Selatan.

Katanya, pelancaran itu adalah amaran kepada AS dan Korea Selatan.

Agensi berita negara KNCA menyiarkan gambar pemimpin Kim Jong-un yang mengawasi dan “membimbing” ujian.

Pegawai perisikan AS dan Korea Selatan telah mencadangkan Korea Utara mungkin akan menguji senjata nuklear buat kali pertama sejak 2017.

Pakar percaya, ia juga boleh menggunakan peluang untuk meletupkan peranti taktikal yang lebih kecil buat kali pertama – jenis yang sesuai dengan peluru berpandu yang telah diuji.

Bulan lalu Korea Utara menyemak semula undang-undang nuklearnya, memperluaskan rangkaian senario, yang mana ia boleh menggunakan senjata nuklear.

Kim juga mengisytiharkan Korea Utara sebagai kuasa nuklear “tidak dapat dipulihkan”.

Ia juga telah meningkatkan kekerapan tembakan peluru berpandunya dengan ketara pada tahun ini, melaksanakan lebih 40 pelancaran peluru berpandu tahun ini setakat ini – yang paling kerap.

Kebanyakan pelancaran dalam dua minggu lalu adalah peluru berpandu jarak dekat, yang mendarat di laut antara Korea Utara dan Jepun. – Agensi