Bumi Gaza terus dibedil oleh tentera zionis. Foto media sosial

LONDON – Doctors Without Borders (MSF) begitu gusar dengan situasi di Gaza kerana kumpulan itu terputus hubungan dengan beberapa rakan sekerja Palestin.

“Kami amat bimbang dengan nasib pesakit, kakitangan perubatan dan beribu-ribu keluarga yang berlindung di hospital Al Shifa dan kemudahan kesihatan lain.

“Kami menyeru agar perlindungan tidak berbelah bahagi semua kemudahan perubatan, kakitangan dan orang awam di seluruh Semenanjung Gaza,” tulis MSF di X.

Komunikasi dan perkhidmatan internet di Semenanjung Gaza terputus sepenuhnya lewat Jumaat di tengah-tengah pengeboman besar Israel ke atas talian pengantara, menara dan rangkaian, kata syarikat telekomunikasi Palestin.

Ooredoo Palestine, pengendali rangkaian mudah alih di Tebing Barat berkata, perkhidmatan telefon bimbit di Semenanjung Gaza terputus sepenuhnya dari lewat Jumaat.

Konflik di Gaza bermula 7 Oktober apabila kumpulan Hamas memulakan Operasi Banjir Al-Aqsa — serangan mengejut pelbagai serampang yang bertubi-tubi pelancaran roket dan penyusupan ke Israel melalui darat, laut dan udara.

Kumpulan tersebut berkata, pencerobohan itu sebagai tindakan balas terhadap penyerbuan Masjid Al-Aqsa dan keganasan yang semakin meningkat oleh peneroka Israel terhadap rakyat Palestin.

Tentera Israel kemudian melancarkan pengeboman tanpa henti ke atas sasaran Hamas di Semenanjung Gaza.

Seramai 2.3 juta penduduk Gaza telah kehabisan makanan, air, ubat-ubatan, dan bahan api, dan konvoi bantuan baru-baru ini dibenarkan masuk ke Gaza hanya membawa sebahagian kecil daripada apa yang diperlukan.

Hampir 8,800 orang terbunuh dalam konflik itu, termasuk sekurang-kurangnya 7,326 rakyat Palestin dan 1,400 warga Israel.

Menurut angka rasmi, 70 peratus daripada kematian di Gaza adalah wanita dan kanak-kanak. – Agensi