Joe Biden

WASHINGTON – Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden secara rahsia telah meluluskan jualan bom dan jet pejuang baharu yang bernilai berbilion-bilion dolar kepada Israel dalam beberapa hari kebelakangan ini, menurut laporan yang diterbitkan Jumaat.

Tel Aviv telah berikrar untuk melancarkan serangannya ke bandar selatan Rafah yang menjadi tempat perlindungan kira-kira 1.5 juta orang pelarian.

Senjata yang diluluskan minggu ini oleh Biden termasuk 1,800 bom MK84 2,000 paun dan 500 bom MK82 500 paun, kata sumber Jabatan Negara dan Pertahanan yang tidak mahu dikenali kepada akhbar Washington Post.

Katanya, Jabatan Negara juga meluluskan pemindahan 25 jet pejuang dan enjin F-35A yang dianggarkan bernilai sekitar ASAS$2.5 bilion.

Jualan belum dimaklumkan secara terbuka, dan tiada pengumuman dibuat di laman web Agensi Kerjasama Keselamatan Pertahanan, yang mana pemberitahuan sedemikian biasanya disiarkan.

Biden dan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu semakin bertelagah sejak beberapa minggu kebelakangan ini, terbaharu selepas AS gagal memveto resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menuntut gencatan senjata segera di Gaza.

Netanyahu bertindak balas dengan secara tiba-tiba membatalkan lawatan yang dirancang ke Washington oleh delegasi antara agensi Israel yang membincangkan alternatif AS kepada pencerobohan Israel ke atas Rafah.

Mesyuarat itu kini dijadualkan semula.

Tetapi perselisihan itu nampaknya tidak menjejaskan kesediaan Biden untuk terus membekalkan Israel dengan senjata.

Keputusan secara senyap-senyap dibuat susulan semakin banyak tuntutan daripada Demokrat yang telah menggesa presiden untuk menghentikan sebarang peruntukan tambahan senjata kepada Israel yang menghalang bantuan kemanusiaan antarabangsa ke Gaza.

Dua minggu lalu, enam senator Demokrat menghantar surat kepada Biden menggesanya menghentikan penjualan senjata ke Tel Aviv, kerana kini melanggar undang-undang 1961 yang melarang penjualan senjata kepada negara yang menghalang penyampaian bantuan AS.

“Amerika Syarikat tidak seharusnya memberikan bantuan ketenteraan kepada mana-mana negara yang mengganggu bantuan kemanusiaan AS.

“Undang-undang Persekutuan adalah jelas, dan, memandangkan krisis mendesak di Gaza, dan keengganan berulang kali Perdana Menteri Netanyahu untuk menangani kebimbangan AS mengenai isu ini, tindakan segera adalah perlu untuk mendapatkan perubahan dalam dasar oleh kerajaannya,” ,” kata Senator Bernie Sanders, Chris Van Hollen, Jeff Merkley, Mazie Hirono, Peter Welch, Tina Smith, Elizabeth Warren dan Ben Ray Lujan. – Agensi