Home Ekonomi Ketidaktentuan polisi Trump pacu mata wang Asia

Ketidaktentuan polisi Trump pacu mata wang Asia

SINGAPURA – Matawang Asia naik dalam dagangan hari ini berikutan penyusutan dolar selepas ucapan Presiden Donald Trump semasa majlis angkat sumpah mengecewakan sebahagian pelabur yang menanti butiran tentang pelan rangsangan fiskal.

Ucapan pertama Trump yang menekankan tentang ‘Mendahulukan Amerika’ terlalu ringkas mengenai cadangan khusus, mengecewakan pelabur yang berharap Presiden Amerika Syarikat memberi perician mengenai rancangan beliau untuk menyemarakkan pertumbuhan, merancakkan infrastruktur dan mengurangkan cukai.

“Secara keseluruhan, pelabur kecewa Trump tidak memberikan butiran mengenai rancangan beliau untuk merangsang ekonomi AS dalam ucapan sulungnya, kata penganalisis untuk DBS Bank dalam satu nota penyelidikan.

“Buat masa ini, pasaran terus melihat dolar AS jatuh disebabkan pembetulan,” kata mereka.

Matawang baru muncul Asia meningkat dengan ketara termasuk yuan dan dolar China, yang naik sekitar 0.5 peratus.

Para pelabur menunggu Trump dan pentadbirannya untuk memperincikan pelan rangsangan fiskal dalam tempoh 100 hari di pejabatnya.

“Jika ada kepastian rangsangan lebih besar pada tahun ini, dolar akan menjadi benar-benar kukuh,” kata Chang Wei Liang, Strategis FX, Bank Mizuho di Singapura.

Apa-apa perhimpunan dolar boleh berlaku ke arah akhir Trump semasa 100 hari pertama di pejabat, bila ada yang lebih jelas mengenai dasar-dasar fiskal, kata Chang.

“Tetapi jika rangsangan membuktikan untuk menjadi sedikit lebih daripada satu perkara yang jangka sederhana, maka mungkin terdapat beberapa jumlah sama pengupasan (panjang) kedudukan dolar,” katanya.

Dalam ucapan sulungnya, Trump berjanji untuk menamatkan “pembunuhan beramai-ramai rakyat Amerika” dan mendahulukan Amerika.

Pentadbiran baru Trump berkata, strategi perdagangan untuk melindungi pekerjaan Amerika akan bermula dengan membatalkan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) yang melibatkan 12 negara.

White House juga mengeluarkan kenyataan bahawa Amerika Syarikat  akan “melumpuhkan” negara-negara yang melanggar perjanjian perdagangan dan membahayakan pekerja Amerika.

Mata wang Asia mempunyai potensi menjadi lemah selepas majlis angkat sumpah itu, menurut Alastair Pinder, Strategi FX Asia untuk HSBC, katanya dalam satu nota penyelidikan.

“Tumpuan Trump kepada ekonomi dan perlindungan perdagangan semasa perasmian tidak ada berbeza,” kata Pinder.

“Retorik pasukan Trump terhadap China dipergiatkan dalam beberapa bulan kebelakangan ini dan jika ia menjadi semakin buruk, kami percaya turun naik mata wang Asia pasti akan meningkat,” ujarnya. – MalaysiaGazette