Mohamaddin Ketapi

KUALA LUMPUR – Pemain industri pelancongan memohon pelaksanaan gaji minimun ditangguhkan ekoran kemerosotan pendapatan yang dihadapi buat masa ini.

Perkara itu dimaklumkan oleh Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Mohamaddin Ketapi selepas mengadakan pertemuan dengan pemain industri berkenaan baru-baru ini.

Antara cadangan lain yang disuarakan adalah kelonggaran syarat daripada bank untuk membayar balik pembelian bas kerana ancaman koronavirus mula menjejaskan mereka.

Selain itu ada yang meminta kerajaan memberi insentif kepada syarikat-syarikat yang menganjurkan Acara Perniagaan atau Meetings, incentives, Conferences Exhibitions (MICE) dalam negara.

“Pemain-pemain industri memohon syarikat perbankan agar memberikan kelonggaran kepada syarat pembayaran balik pinjaman pembelian bas-bas persiaran bermula tempoh pembayaran Februari sehingga masalah wabak koronovirus ini selesai.

“Pemain industri turut memohon agar tarif elektrik di premis ditukarkan dari caj tarif komersial kepada caj tarif industri.

“Pemain industri memohon agar waive-fi lesen bagai Tour Operating Business and Travel Agency Business dan Tourist Guide bagi tahun 2020,” katanya menerusi kenyataan hari ini.

Mohamaddin bagaimanapun memberi jaminan akan menyampaikan semua cadangan itu kepada kementerian yang berkaitan termasuk Kementerian Kewangan, Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

Kementerian Pelancongan tambah beliau akan tetap melaksanakan kempen promosi pelancongan secara lebih agresif ke pasaran-pasaran alternatif.

Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) hari iniĀ  berkata sebanyak kira-kira 95,000 pembatalan bilik hotel ekoran koronavirus.- MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

MATTA akui tempahan 95,000 bilik hotel batal kerana koronavirus