Bursa Malaysia dibuka rendah pagi ini berikutan pasaran menerima berita mengenai prospek penurunan Petronas, selain aktiviti pengambilan untung menjelang hujung minggu.
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Pelabur asing melupuskan sebanyak RM574.5 juta ekuiti di Bursa Malaysia minggu lalu.

MIDF Research berkata, pelabur asing menjual sebanyak RM157.6 juta ekuiti dengan pelabur runcit dan pelabur institusi pula bertindak sebagai pembeli dan penjual bersih, masing-masing sebanyak RM208.5 juta dan RM50.9 juta.

Firma penyelidikan itu berkata, pelabur runcit merupakan pembeli bersih setiap hari pada minggu lalu.

Menurutnya, aliran masuk terbesar minggu lalu adalah pada hari Rabu dengan jumlah RM267.9 juta dan paling rendah sebanyak RM41.5 juta.

“Disember menyaksikan peruncit sebagai pembeli bersih yang bersemangat. Setakat ini, hanya ada satu hari dalam bulan ini yang mana peruncit adalah penjual bersih untuk bursa, “katanya.

Walau bagaimanapun, katanya, hampir sama dengan institusi tempatan, yang menjadi penjual bersih setiap hari kecuali hari Khamis.

Jualan bersih terbesar yang dilihat pada minggu lalu adalah pada hari Rabu pada RM88.86 juta, sementara satu-satunya pembelian bersih pada hari Khamis pada harga RM119.20 juta.

Namun, pada akhir tahun 2020, peruncit dan institusi tempatan merupakan pembeli bersih di Bursa Malaysia.

Menurutnya, pelabur peruncit adalah pembeli bersih berjumlah RM13.14 bilion, lebih besar daripada institusi tempatan sebanyak RM11.16 bilion.

Pada tahun ini, penjualan bersih pelabur asing bernilai RM24.8 bilion di Bursa Malaysia.

MIDF Research berkata, berbanding tiga pasaran Asia Tenggara, Malaysia mencatat aliran keluar bersih asing paling tinggi sementara Thailand mengalami aliran masuk terkecil.

Dari segi penyertaan, pelabur runcit mencatat kenaikan mingguan sebanyak 11.26% dalam nilai purata dagangan harian (ADTV) sementara pelabur asing mengalami kenaikan ADTV sebanyak 7.21% manakala institusi tempatan turun 36.12%. – MalaysiaGazette